Social media spelen een steeds grotere rol, zowel in je privéleven als in je carrière. Meer dan de helft van de werkgevers checkt het profiel van toekomstige werknemers op social media voordat zij iemand aannemen, en vaak zelfs al voordat het sollicitatiegesprek plaatsvindt.

Het is dus belangrijk dat je een positieve indruk maakt met je social media profielen op onder andere LinkedIn en Facebook. Wij leggen uit waar je op moet letten.

Twitter

Twitter wordt door de meeste mensen alleen privé gebruikt, maar professionals in  marketing- en communicatiefuncties gebruiken het ook veel voor werkdoeleinden.

“Werkgevers die op zoek zijn naar digital marketeers en communicatie professionals kunnen wel een actieve aanwezigheid op Twitter verwachten. Deelnemen aan online discussies over je vakgebied is een prima manier om te laten zien dat je social media begrijpt en dat je de vaardigheden hebt om social media toe te passen binnen een marketingfunctie”, zegt Jose Bokhorst, managing director Nederland.

Het is een goed idee om te kijken of er personen zijn die je volgt waarvan je liever niet wil dat je werkgever dit ziet. Je kunt deze personen verbergen door privélijsten aan te maken. Hierdoor zijn je Twitter berichten te zien zonder informatie te geven over wie met je gelinkt is.

Als je Twitter alleen voor privé-doeleinden gebruikt dan is het nog goed om zoveel mogelijk informatie af te schermen.  Bekijk de instellingen om persoonlijke informatie te verbergen bij je tweets, de tweets waarin je getagged bent, de personen die je volgt en jouw eigen volgers. Zelfs met een privé-profiel kunnen werkgevers jouw bio nog lezen.  Denk dus na over wat je hier wel en niet in wil zetten.

Als je deze richtlijnen aanhoudt dan zul je geen slechte indruk maken via je Twitter profiel.

Facebook

Uit onderzoek van Walters People is gebleken dat de meeste werkgevers vinden dat Facebook alleen privé gebruikt moet worden, en niet om te netwerken.  Je kunt daarom het beste je pagina zo instellen dat deze alleen toegankelijk is voor je Facebook vrienden. Als je besluit om je profiel wel toegankelijk te houden voor niet-vrienden, bekijk je profiel dan door de ogen van een potentiële werkgever.  

Er zijn mensen die hun baan verloren hebben door zonder na te denken informatie die niet geschikt was voor de ogen van hun werkgever op Facebook te posten. Een aantal tips om er zeker van te zijn dat jou dit niet overkomt:

  • Lees meldingen van Facebook over wijzigingen met betrekking tot instellingen
  • Verwijder je Facebookprofiel uit Google zoekresultaten (lees hier hoe)
  • Bekijk hoe je profiel eruit ziet voor een bezoeker waarmee je niet bevriend bent
  • Zorg dat je foto’s, berichten en ‘tags’ alleen zichtbaar zijn voor vrienden

Bijna overbodig om te melden; gebruik Facebook nooit om te klagen over je werk, collega’s of manager.

LinkedIn

LinkedIn is veruit het meest gebruikte sociale medium om professioneel te netwerken. Werknemers gebruiken het om te discussiëren over onderwerpen binnen hun vakgebied, om vacatures te bekijken en natuurlijk om in contact te blijven met oud-collega’s en andere professionals.

Veel werkgevers zullen je LinkedIn profiel bekijken om een idee te krijgen van je werkverleden en vaardigheden voordat ze je uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.  Zorg daarom dat je LinkedIn profiel altijd up-to-date is en gebruik een zakelijke foto.

Zorg dat je profiel een opsomming bevat van de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden per  functie waarin je gewerkt hebt. LinkedIn is ook een uitstekend platform om ontwikkelingen en trends binnen je vakgebied te bespreken met andere professionals. Door het toevoegen van LinkedIn groepen kun je laten zien waar je interesse ligt en dat je betrokken bent bij je vakgebied.

Maak ook gebruik van de mogelijkheid om aanbevelingen en ‘endorsements’ van collega’s of vorige werkgevers te krijgen. Door te lezen wat anderen als jouw sterke punten zien, kan een potentiële werkgever beter een beslissing nemen over jouw geschiktheid voor de functie.

“We weten dat de meerderheid van de HR managers het LinkedIn profiel van hun potentiële werknemers bekijkt als onderdeel van het wervingsproces. Gebruik je LinkedIn profiel om te laten zien dat je proactief bent en betrokken bij je vakgebied”, voegt Jose Bokhorst toe.

Volg ons op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Nieuwe vacatures

Carrière advies

»

Bij ons werken

»