In een sollicitatiegesprek wordt je niet alleen gevraagd naar je ervaringen en functiegerelateerde skills, je wordt ook gevraagd je competenties toe te lichten. Door middel van competentiegerichte vragen kan een hiring manager erachter komen of je vaardigheden, motivatie en persoonlijkheid aansluiten op de functieomschrijving. Wat voor vragen kan je verwachten, hoe moet je ze beantwoorden en wat kun je doen om je goed voor te bereiden? Wij hebben het antwoord voor je!
Wat zijn competentiegerichte vragen?
Bij competentiegerichte vragen wordt je gevraagd om te vertellen hoe je in een bepaalde situatie gehandeld hebt. Je gesprekspartner is op zoek naar bepaalde eigenschappen in de nieuwe medewerker. Een manier om erachter te komen of jij die karaktereigenschappen bezit is om te vragen hoe je met lastige situaties omgegaan bent, of hoe je bepaalde problemen zou aanpakken.
Welke vragen kun je verwachten?
Een vraag over een moeilijke werksituatie kan verschillende insteken hebben. Er kan gevraagd worden naar persoonlijke kwaliteiten, sociale vaardigheden, teamgeest, leadership en management, commerciële vaardigheden en klantgerichtheid, of het oplossen van problemen en besluitvorming.
Enkele voorbeelden:
- “Beschrijf eens een situatie waarin je negatieve feedback hebt gekregen”
- “Vertel eens over een situatie waarin je een conflict binnen het team hebt opgelost”
- “Beschrijf eens een situatie waarin je een teamlid hebt geholpen die het niet zag zitten”
- “Vertel eens over een situatie waarin jouw acties directe invloed hebben gehad op de financiële resultaten van het bedrijf”
- “Bedenk eens een situatie waarin je een moeilijke strategische beslissing moest nemen en erin geslaagd bent je collega’s van jouw keuze te overtuigen”
Je kunt de vragen die tijdens het gesprek aan de orde komen over het algemeen redelijk inschatten aan de hand van het type functie, de functiebeschrijving en natuurlijk je eigen cv. Als je contact hebt met een recruitment consultant, dan kun je hem natuurlijk om advies vragen. Deze expert weet precies naar welke vaardigheden de hiring manager op zoek is. Als je bijvoorbeeld voor het eerst solliciteert op een functie waarbij je leiding gaat geven aan een team, dan kun je een volgende soort vraag verwachten: “Beschrijf eens een situatie waarin je leiderschap binnen een team hebt moeten laten zien.” Dit is de gelegenheid om te laten zien dat je de functie aankunt, ook al heb je er officieel geen ervaring mee.
Als je solliciteert op een baan met een hoge werkdruk, dan kun je een vraag verwachten in de trant van: “Vertel eens over een situatie waarin je meerdere dringende zaken tegelijkertijd moest regelen”. Als teamspirit en klantgerichtheid heel belangrijk zijn voor de functie, dan kan er gevraagd worden: “Vertel eens over een situatie waarin je moest samenwerken met een collega waar je het niet zo goed mee kon vinden”, of “Vertel eens over een situatie waarin je dubbel zo hard je best moest doen om de klant tevreden te stellen”.
Competentievragen beantwoorden
Beantwoord competentievragen alsof je een verhaal vertelt, met jezelf in de hoofdrol. Als hoofdpersoon analyseer je de situatie en onderneem je een aantal stappen om een oplossing te vinden. Leg de nadruk op de positieve uitkomst van de situatie en welke rol jij gespeeld hebt om deze uitkomst te bereiken. Om je antwoord sterker te maken is het goed om wat details en anekdotes toe te voegen, maar zorg dat het relevant blijft. Wees vooral niet bang om ook je fouten te laten zien. Als je uitlegt wat je van de situatie geleerd hebt, dan is fouten maken helemaal niet erg.
Voorbeeld van een competentiegerichte vraag
De vraag “Beschrijf een situatie waarin je meer moest doen dan bij je functie hoort”. Kun je als volgt beantwoorden: “Toen ik met mijn huidige baan begon, kwam ik erachter dat we steeds problemen hadden om op tijd onze rapportages af te krijgen, omdat deze persoonlijk goedgekeurd moesten worden door de afdelingsmanager. Deze manager was nogal intimiderend en zelden beschikbaar, en daardoor waren wij regelmatig te laat voor onze deadlines. Ik heb toen de bestaande goedkeuringsprocessen bestudeerd en alle potentiële risico’s en knelpunten op een rijtje gezet. Het viel me op dat voor sommige rapporten inderdaad de handtekening van die manager nodig was, maar dat er veel druk kon worden weggenomen als andere managers de bevoegdheid zouden krijgen om de rapportages te ondertekenen. Er werd me gevraagd om dit voorstel aan de manager voor te leggen, wat behoorlijk spannend was. Toen ik alles had uitgelegd, bedankte de manager me hartelijk. Hij zei dat hij al langer opzoek was naar een oplossing om wat van zijn verantwoordelijkheden te kunnen delegeren. Als gevolg hiervan is er met bijna onmiddellijke ingang een vernieuwde versie van de procedure gekomen, de procedure die ik had voorgesteld. Al mijn collega’s vinden het proces sindsdien veel efficiënter. Deze ervaring heeft mij geleerd dat als je constructieve veranderingen wil doorvoeren, het belangrijk is om een idee voor verbetering te delen. Als je maar met overtuigende argumenten komt waar iedereen beter van wordt. Als je een probleem aankaart zal er eerder naar je geluisterd worden als je tegelijkertijd ook met een oplossing komt!”
Meer informatie
Wil je je nog beter voorbereiden op je sollicitatiegesprek? Lees dan onze gids voor het sollicitatiegesprek. Als je vragen hebt kun je ook altijd contact met een recruitment consultant opnemen via tel. 020 7969 040 of netherlands@walterspeople.nl.