Het maken van een goede eerste indruk is ontzettend belangrijk, helemaal in het geval van een sollicitatiegesprek. Al in de eerste vijf minuten vormt je gesprekspartner een duidelijk beeld van je en weet hij misschien al wel of hij je wil aannemen of niet - hoe de rest van het gesprek ook verloopt. Kortom, de start van je gesprek wil je geen onhandige dingen doen. Met de adviezen in dit artikel ben je in elk geval de eerste vijf minuten van jouw sollicitatiegesprek gecovered. 

De start van je sollicitatiegesprek

Het gesprek begint niet in het kantoor van de hiring manager, maar al veel eerder. Wie weet ben je jouw gesprekspartner al in de trein of in de bus tegengekomen, of toen je het gebouw binnenliep. Let er dus op dat je uitstraling vriendelijk, zelfverzekerd en professioneel is vanaf het moment dat je je huis verlaat. Het is altijd handig om iets eerder aan te komen. Zo kun je nog even relaxen en rustig iets drinken. Praat met de receptionist(e), zet je telefoon uit en kijk eens om je heen: misschien merk je iets op wat je straks in je gesprek kunt gebruiken. Probeer niet om op het laatste moment nog dingen uit je hoofd te leren. Je wil kalm en ontspannen overkomen, niet gestrest en slecht voorbereid. Nog één ding: roken voor het gesprek kun je echt beter laten. Niet-rokers ruiken dit direct, ook al denk je zelf dat je met kauwgum en handen wassen de geur weggewerkt hebt.

Praat met iedereen alsof ze de hiring manager zijn

Wees beleefd en vriendelijk tegen iedereen die je tegenkomt. Van de receptionist(e) en de mensen in de lift tot de mensen die in de open ruimte werken waar je doorheen loopt om bij de vergaderzaal te komen. Vaak praten werknemers met elkaar over sollicitanten die ze tegenkomen op kantoor. Het is dus belangrijk dat iedereen in het gebouw een goede indruk van je krijgt.

Een goede eerste indruk

De eerste indruk is heel belangrijk, en je lichaamstaal is in de eerste momenten belangrijker dan wat je zegt. Zet een zelfverzekerde glimlach op, maak oogcontact en geef een stevige handdruk. Ga pas zitten als de ander dat ook doet, of als je uitgenodigd wordt om plaats te nemen. Laat merken dat je blij bent dat je er bent en zin hebt in het gesprek. Toon belangstelling voor je gesprekpartner, bijvoorbeeld door te vragen of hij een drukke week heeft. Je kunt ook een compliment geven, bijvoorbeeld over het mooie kantoor, maar doe dit alleen als je het oprecht meent. Als je iets te drinken aangeboden krijgt heb je misschien de neiging om te zeggen dat je niets hoeft, maar het is beter om het aanbod aan te nemenen om iets simpels als koffie of thee te vragen. Je wilt niet afwijzend, maarjuist vriendelijk overkomen. ‘’Ja graag’’ is altijd vriendelijker dan ‘’nee bedankt’’.

Het informele gedeelte

Zelfs een gesprek over koetjes en kalfjes kan goed of slecht voor je uitpakken. Tijdens het sollicitatiegesprek krijg je - hopelijk -een klik met je gesprekspartner, wat vaak de basis vormt voor een prettige samenwerking. Daarom is het nuttig om van tevoren alvast te bedenken waar je het over kunt hebben met de hiring manager. Bedenk welke onderwerpen jullie beide interessant zouden vinden en wat jullie mogelijk gemeen hebben, zodat je het gesprek een persoonlijke touch kunt geven. Als je een foto van het gezin op het bureau ziet staan, kun je hier bijvoorbeeld een vraag over stellen en iets leuks vertellen over jouw familie. Om te zoeken naar dingen die jullie met elkaar gemeen hebben, kun je het LinkedIn profiel van je gesprekspartner bekijken. Misschien zijn jullie beide sportfanaten, of hebben jullie op dezelfde universiteit gezeten. Zorg wel dat je het professioneel houd ten niet doorslaat in je research. Het is niet gepast om te vragen naar de skivakantie die je op Facebook hebt zien langskomen. Kijk ook of er actuele onderwerpen zijn waar je het over kunt hebben. Is er bijvoorbeeld pas geleden een artikel over de organisatie in de krant verschenen? Als je recente gebeurtenissen aankaart, zorg dan dat je ver weg blijft van gevoelige onderwerpen als politiek of geloof. 

Bereid een 'key statement' voor

De gouden regel voor politici is om altijd drie heldere statements paraat te hebben voor het geval dat ze iemand van de pers tegenkomen. Deze onderwerpen laten ze constant terugkomen tijdens interviews. Jij kunt deze regel ook toepassen, door drie kwaliteiten te bedenken waarmee jij de organisatie toegevoegde waarde kunt brengen. Bijvoorbeeld: “Ik kan mij snel aanpassen aan een nieuwe omgeving”, “Ik heb zowel brede ervaring als technische expertise” en “In mijn carrière heb ik veel ervaring in digitale transformaties opgedaan”. Je wil dat de hiring manager deze drie belangrijke dingen onthoudt. Probeer ze dus, zodra zich een gelegenheid voordoet, op een natuurlijk manier aan te snijden – het liefst zelfs al in de eerste minuten. Bedenk ook voorbeelden van prestaties die je boodschap kunnen ondersteunen, zodat je niet met je mond vol tanden staat als je gesprekspartner doorvraagt.

Meer informatie

Bereid je optimaal voor op je sollicitatiegesprek door onze gratis sollicitatiegids te downloaden. Als je vragen hebt kun je ook altijd contact met een recruitment consultant opnemen via tel. 020  7969 040 of netherlands@walterspeople.nl.   

Nieuwe vacatures

Carrière advies

»

Bij ons werken

»