Vier tips om een goede indruk te maken in je nieuwe baan

ellora-van-woerkom

Heb je een nieuwe baan? Dan wil je natuurlijk direct een goede, professionele indruk maken bij je nieuwe manager en collega’s . Hoe doe je dat, zonder meteen overdreven streberig over te komen? Ellora van Woerkom, manager bij Walters People geeft advies.

Je krijgt geen tweede kans voor het maken van een goede eerste indruk. Dat geldt niet alleen tijdens sollicitatiegesprekken, maar ook als je daadwerkelijk bij een organisatie aan de slag gaat. Deze vier tips helpen je om direct een goede start te maken.

 

1. Kom op tijd 

Het klinkt logisch, maar op tijd komen gaat bij sommige mensen toch nog fout. Dat is zonde, want je hebt iets te bewijzen als je nieuw bent bij een organisatie. Kom daarom netjes op tijd binnen en loop aan het einde van de dag niet als eerste de deur uit. Ook al werk jij nóg zo hard en maak je die vijf minuten dat je te laat kwam dubbel en dwars weer goed. Jij weet dat, maar je nieuwe collega’s zien alleen dat jouw plek om 9 uur nog leeg is. Misschien waren er geen strikte kantoortijden op je vorige werkplek, maar je weet niet hoe flexibel je nieuwe werkomgeving daarin is. Van Woerkom: “Vertrek je ruim op tijd naar je werk, maar kom je door een onverwachte file of andere vorm van overmacht toch te laat? Stuur geen appje, maar bel even. Dat staat professioneler en je komt meer betrokken over.”

 

2. Toon interesse 

Toon interesse in je nieuwe collega’s en in de organisatie. Om een prettige start te maken, moeten collega’s jou leren kennen en jij hen. Laat zien dat je er bent, toon interesse in de werkzaamheden van je collega’s op andere afdelingen en pas je aan hun manier van werken aan. Stel jezelf voor aan onbekenden, niet alleen bij de formele introductiemomenten, maar ook als je nieuwe gezichten ziet tijdens de lunch. Als je hierin zelf het initiatief neemt dan zul je zien dat dat gewaardeerd wordt. Van Woerkom: “Je eerste dag iets lekkers meenemen voor je team doet het altijd goed. Begin je bij een groot bedrijf? Overleg of een intern mailtje waarin jij je voorstelt een goed idee is. LinkedIn is ook handig, zodra je iemand gesproken hebt kun je ze een uitnodiging sturen.” 

 

3. Observeer

Loop niet te hard van stapel. Laat jezelf zien, maar word niet op dag één ‘die nieuwe collega die alles beter weet’. Ook al heb je gelijk of weet je hoe het beter kan: kijk eerst even rustig rond. Vraag naar de achtergronden, waarom dingen op een bepaalde manier gedaan worden, en schrijf je eerste ideeën alleen op. Van Woerkom: ”Een frisse blik is zeer waardevol, maar als nieuwkomer moet je ook vertrouwen winnen en oppassen voor het schoppen tegen heilige huisjes. Wacht het juiste moment af om jouw ideeën te lanceren en zoek eerst de juiste mensen op om mee te sparren.” Wees ook voorzichtig met het klakkeloos toepassen van dingen die je bij je vorige werkgever hebt geleerd, want iedere organisatie is anders. Je kunt eerder opgedane kennis zeker benutten, maar toets het eerst aan de nieuwe organisatie. 

 

4. Vraag om feedback

Feedback van je manager in een nieuwe werkomgeving is belangrijk om goed te kunnen functioneren. Stem de wederzijdse verwachtingen samen af. Van Woerkom: “Niet in alle organisaties worden feedbackgesprekken standaard gevoerd. Het is in dat geval verstandig hier zelf om te vragen. Vaak is het ‘geen bericht, goed bericht’, maar daar kun je niet zomaar vanuit gaan. Zo voorkom je vervelende verrassingen, en de feedback die je krijgt helpt je om nog beter te functioneren. Neem gerust het initiatief, dan laat je zien dat je ambitieus bent en ook openstaat voor kritiek.” 

 

Als je deze vier punten tijdens je eerste weken in de praktijk brengt, dan kom je je proeftijd ongetwijfeld vlekkeloos door. Succes! Heb jij die leuke nieuwe baan nog niet gevonden? Neem dan eerst een kijkje bij onze vacatures voor finance, IT support, supply chain en management support.

Carrière advies 

Read more »

Refer a friend 

Read more »

Salary Survey 

Read more »

Walters People Academy 

Read more »

WERKEN BIJ WALTERS PEOPLE 

Read more »