De thuiswerkervaring van de afgelopen maanden is 85% van de professionals zo goed bevallen dat ze dit ook na de coronacrisis graag regelmatiger willen blijven doen, blijkt uit onderzoek van Walters People. 82% van de werkgevers gaat akkoord met het bieden van meer vrijheid met betrekking tot thuiswerken.  

Het merendeel van de werknemers zitten lekkerder in hun vel sinds het thuiswerken. Zij voelen zich relaxter in hun eigen omgeving en vinden het prettig om meer zelfstandigheid te hebben en flexibelere werktijden aan te kunnen houden. Toch is thuiswerken niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Een deel van de werknemers is niet tevreden over hun werkplek aan huis, en verwacht dan ook van hun werkgever dat zij investeren in het opzetten van een ergonomisch verantwoorde thuiswerkomgeving. De helft van de medewerkers is van plan om ook nadat de corona-maatregelen opgeheven worden een aantal dagen per week thuis te werken, wat betekent dat een goed uitgerust thuiskantoor belangrijk is. 

Thuiskantoor niet ideaal

Waar op kantoor veel aandacht wordt besteed aan het ergonomisch inrichten van de werkplek, is dat in het thuiskantoor nog een punt van aandacht. Een groot deel van de werknemers had geen ruimte voor een aparte werkkamer. 36% van de professionals werkte aan de keukentafel, 4% werkte vanaf de bank in de woonkamer, en nog eens 4% werkte zelfs vanuit zijn bed. 

Hoewel 64% van de werkgevers toestemming gaf om kantoorapparatuur en meubilair thuis te gebruiken of zelf aan te schaffen, gaf 23% van de werknemers aan dat het ontbreken van een goed ingerichte werkplek een negatieve impact had op hun productiviteit. Andere bronnen van frustratie waren een slechte internetverbinding en geen toegang hebben tot belangrijke informatie. 

Facebook en Twitter lopen voorop

Tech giganten Facebook en Twitter, maar ook veel start-ups in de tech industrie, lopen voorop in de transitie naar thuiswerken. Facebook voorspelt dat binnen vijf tot tien jaar een groot deel, en misschien wel alle medewerkers van het bedrijf volledig thuis zullen werken. Waar Facebook op dit moment tot eind 2020 volledige vrijheid biedt om thuis te werken, heeft Twitter het roer al helemaal omgegooid. Alle medewerkers van het social media platform mogen permanent vanuit huis werken. Deze pioniers zien in de afgelopen periode een kans om schaars talent aan te trekken en te behouden. Ook realiseren zij zich dat de beschikbare talentenpool een stuk groter is als mensen niet fysiek naar kantoor hoeven te komen. Werkgevers zijn dan namelijk niet meer gebonden aan regio- of zelfs landgrenzen.

Investeren in thuiswerken in tijd van krimp

Kijkend buiten de tech sector, zien de meeste organisaties nog beren op de weg bij het faciliteren van regelmatig thuiswerken. Een derde van hen vreest dat de huidige IT-middelen en infrastructuur ontoereikend zijn om thuiswerken permanent mogelijk te maken, en 60% denkt dat er binnen de organisatie niet genoeg kennis is om een IT-infrastructuur op te zetten die samenwerking op afstand faciliteert. De meeste werkgevers staan op dit moment ook niet te springen om te investeren in IT-technologie en andere zaken omtrent thuiswerken. Na deze onstuimige periode staat kostenbesparing hoog op de agenda.

Als bedrijven hun streven naar meer thuiswerken inderdaad in werking willen zetten, is het ook voor hen belangrijk dat medewerkers thuis een goede werkplek hebben. Dit om uitval door fysieke klachten te voorkomen. En meer samenwerken op afstand biedt ook potentie voor kostenbesparing. Zo denkt 57% van de werkgevers kosten te besparen door meer virtueel te vergaderen, en kijkt 38% van de organisaties naar de mogelijkheid om minder kantoorruimte te huren. Deze factoren in aanmerking nemend, zal het van organisatie tot organisatie verschillen welke impact thuiswerken heeft op de financiële balans. 

Meer informatie

Voor meer informatie over het onderzoek, download je onze e-guide  'Returning to the new world of work'. Lees ook onze tips over het managen van een team op afstand. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen via netherlands@walterspeople.nl of tel. 020 644 46 55. 

 

Webinars

»

Vacature uploaden

»

Salary survey 

»