Door de coronacrisis zagen veel organisaties zich gedwongen om hun medewerkers van de ene op de andere dag thuis te laten werken. Dit leidde tot het grootste thuiswerk-experiment ooit. Werkgevers hebben een enorme inspanning geleverd om deze snelle omslag mogelijk te maken, en met succes. Uit een recente survey van Walters People blijkt dat deze overgang bij de meeste organisaties soepel verliep. Bij 69% van de Nederlandse bedrijven konden alle medewerkers binnen een week volledig vanuit huis werken, bij 58% was dit zelfs binnen twee werkdagen. 

Een soepele transitie 

Organisaties hebben in de afgelopen maanden verschillende maatregelen doorgevoerd om de bedrijfscontinuïteit zoveel mogelijk te waarborgen en tegelijkertijd de gezondheid van hun medewerkers te beschermen. 69% van de ondervraagde organisaties kon hun volledige personeel thuis laten werken. Voor de meeste bedrijven was de overgang naar thuiswerken naadloos: bij 58%  konden alle medewerkers binnen twee dagen thuis werken. Slechts 2% van de organisaties had hier meer dan een week voor nodig. De grootste uitdaging in de overgang naar thuiswerken was het verkrijgen van de benodigde IT voorzieningen – meer dan de helft van de ondervraagde organisaties had hier moeite mee. IT-infrastructuur en databeveiliging waren de grootste obstakels. 

Om werknemers gezond en gemotiveerd te houden in een lange periode van thuiswerken, moesten organisaties meer doen dan alleen de technische faciliteiten op orde brengen. Zo kregen medewerkers bij 87% van de organisaties regelmatig bedrijfsupdates van hun manager, voorzag de helft van de bedrijven hun werknemers van advies om hen te helpen fysiek en mentaal gezond te blijven, en organiseerde 63% virtuele sociale activiteiten om collega’s verbonden en betrokken te houden. 

Welzijn medewerkers verbetert bij thuiswerken

Het thuiswerken is de meeste werknemers goed bevallen. 62% van de professionals merkte dat het thuiswerken een positief effect heeft op hun mentale gesteldheid. De toegenomen flexibiliteit in werktijden, het niet hoeven forenzen en het werken vanuit een comfortabele omgeving leveren de belangrijkste bijdrage aan de positieve ervaring. 

Er was ook een keerzijde aan het thuiswerken: het gemis van collega’s viel veel professionals zwaar. 70% van hen merkte dat de vermindering van contact met collega’s hun gemoedstoestand negatief beïnvloedde. Toch =vonden de meeste thuiswerkers alternatieve manieren om contact te houden, nu zij hun collega’s niet meer bij de koffieautomaat tegenkomen. Meer dan tweederde spreekt dagelijks met één of meerdere collega’s, waarbij groepschat en één-op-één videogesprekken de meest gebruikte communicatiemiddelen zijn. 

De meeste thuiswerkers waren productiever

De meeste organisaties maakten zich zorgen om het productiviteitsniveau van hun werknemers tijdens de lockdown. Hoewel veel mensen kantoor moesten houden aan hun keukentafel, steeg hun productiviteit vaak tot recordhoogte. 41% gaf aan thuis meer werk te kunnen verzetten dan op kantoor, 35% merkte geen verschil en 23% beoordeelde hun eigen productiviteit als lager. Werkgevers bevestigen dit beeld: 72% van de managers rapporteerde een gelijke of gestegen productiviteit van hun teamleden tijdens de lockdown. Het niet naar kantoor hoeven reizen had de grootste invloed op de stijging in productiviteit (75% van de respondenten geeft aan dat dit invloed had), gevolgd door niet afgeleid worden door collega’s (65%) en meer vrijheid voor het indelen van de werkdag (59%). 

Meer informatie

Lees onze andere tips over thuiswerken, -werven en -onboarden. Voor meer informatie kun je ons bereiken via netherlands@walterspeople.nl en 020 644 4655.

 

Webinars

»

Vacature uploaden

»

Salary survey 

»