In april daalde het aantal vacatures als gevolg van de corona-uitbraak in een maand tijd met 37%*. Vooral binnen customer service waren de gevolgen van de crisis duidelijk merkbaar. Robert Brighton, gespecialiseerd in de bemiddeling van supply chain-professionals, deelt zijn bevindingen.

Robert Brighton

Hoe ontwikkelde de vraag naar customer service medewerkers zich in de afgelopen maanden?

'Voor de lockdown was het aantal vacatures binnen customer service stabiel en was er veel vraag naar nieuwe medewerkers. In april kwam er ineens een enorme terugval. Vooral de grote wervingsprojecten, waarbij in een keer een grote groep nieuwe medewerkers aangenomen wordt, werden on hold gezet. Als er minder producten of diensten verkocht worden, daalt automatisch ook het aantal vragen aan de klantenservice, en is het afschalen van deze afdeling een manier om kosten te besparen. Begrijpelijk, maar het is ook in economisch uitdagende tijden belangrijk om je customer service afdeling goed bemand te houden. De klanten die je hebt, wil je juist nu een goede service bieden.’

Wat gebeurde er verder binnen de arbeidsmarkt voor supply chain?

De vraag naar het aantal vacatures op het gebied van supply chain coördinatie, export coördinatie, logistiek analytische functies en meertalige specialisten daalde. Maar de impact van de crisis op de klantenservice was een stuk groter dan voor andere specialismes.'

Zie je verschillen tussen sectoren?

'Zeker. Het consumentenvertrouwen is ingestort, doordat veel buitenlandse overheden strenge corona-maatregelen hebben genomen. Dat zie je duidelijk terug in bijvoorbeeld de auto-industrie. Ook de chemie heeft het zwaar; doordat bedrijven minder produceren, verkopen chemische bedrijven minder grondstoffen.

Opdrachtgevers in de e-commerce, food gerelateerde retail zoals supermarkten en speciaalzaken, technologie, en de spellenbranche zien we momenteel wel nieuwe mensen aannemen.'

Welke impact heeft covid-19 gehad op de manier van werken binnen supply chain?

'De afgelopen jaren ging het zeer goed met de economie, waardoor bedrijven budget hadden om ondersteunende professionals aan te nemen voor functies binnen sales support en orderadministratie. Werk dat uit handen genomen kon worden van specialisten en managers. Maar je raadt het misschien al; hetzelfde werk kan ook weer teruggegeven worden aan specialisten en managers, dus deze functies werden als eerste wegbezuinigd tijdens de lockdown.’

Wat gebeurt er met de salarissen?

‘Waar we voorheen zagen dat sollicitanten hoog inzetten bij hun salarisonderhandeling, zie je dat werkgevers en sollicitanten nu meer op één lijn zitten. Er wordt binnen organisaties kritischer gekeken of de salariswens overeenkomt met de huidige marktwaarde en of dit binnen het budget past.’

Welke uitdagingen verwacht je de komende periode binnen supply chain?

‘Doordat het de afgelopen jaren goed ging met de economie, hebben de meeste bedrijven een financiële buffer opgebouwd. Ze hebben op dit moment dus het budget en de tijd om optimalisatieprojecten op te zetten. Kostenbesparende technologische ontwikkelingen worden geïmplementeerd, waardoor de vraag naar specialisten blijft aanhouden. Ook nauw contact onderhouden met leveranciers en het doen van marktonderzoek zijn daardoor nog belangrijker geworden. Hier is een rol weggelegd voor de klantenservice en commercieel medewerkers. Verwacht wordt dat het aantal vacatures voor deze functies ook weer gaat toenemen.'

Wat raad je kandidaten aan in hun zoektocht naar een baan?

'Ik waardeer het altijd als iemand zijn huiswerk goed gedaan heeft. Dus aandacht aan het cv en de introductiebrief heeft besteed, de vacature goed gelezen heeft, en onderzoek heeft gedaan naar de organisatie en de contactpersonen bij het bedrijf. Schrijf je cv en motivatiebrief in de taal waarin de vacature geadverteerd is, laat zien dat je bezig blijft met je vak door middel van cursussen. Het spreken van één of meerdere vreemde talen is binnen supply chain belangrijk. Vooral binnen multinationals is Engels vaak de voertaal.'

Meer informatie

Wil je meer weten over de mogelijkheden die er op dit moment zijn op de arbeidsmarkt voor supply chain professionals? Neem contact op met Robert Brighton via robert.brighton@walterspeople.nl of tel. +31 20 796 9040.

 

*Bron: Jobfeed

News and press information for Walters People

Carrière advies

»
Work for Walters People

Bij ons werken

»
»