De vraag naar customer support medewerkers loopt al jaren op; zowel Nederlandssprekende als Engelssprekende medewerkers blijven hard nodig. En dat heeft gevolgen voor de salarissen binnen deze groep professionals. Bao-Han Nguyen, manager customer support recruitment, deelt enkele kerncijfers en verwachtingen over de arbeidsmarkt voor customer support professionals in 2024. 

Wervingsbehoeftes binnen customer support 

De vraag naar Nederlandssprekende customer support medewerkers is al jaren groot. Bao-Han: ‘’Je hebt in deze functie continu contact met mensen die in de meeste gevallen Nederlands als moedertaal hebben, en ook in het Nederlands een gesprek met je willen voeren. Het is veel fijner voor hen om een gesprek in hun moedertaal te voeren over bijvoorbeeld een klacht of een vraag’’. 

Ook de vraag naar Engelssprekende customer support medewerkers neemt toe. ‘’Beheersing van de Engelse taal blijft belangrijk, ziet Bao-Han, ook voor customer service afdelingen van organisaties die in Nederland gevestigd zijn. Er bellen genoeg mensen naar customer service afdelingen die gebrekkig Nederlands spreken. Ook deze groep moet je goed  te woord kunnen staan. Daarom vissen steeds meer organisaties in de internationale kandidatenpoule, op zoek naar Engelssprekende customer support medewerkers’’. 

Top 3 meest gevraagde customer support professionals in 2024 

1. Klantenservicemedewerker 
2. Sales support medewerker 
3. Administratief medewerker  

Bron: Jobfeed.nl

Top 3 meest gevraagde skills bij customer support professionals in 2024

1. Een extraverte houding 
2. Beheersing van meerdere talen 
3. Systeemkennis

Bron: LinkedIn Talent Insights

Wat waarderen customer support professionals in 2024 het meest in hun werkgever?

1. Inspirerende werkomgeving 
2. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden 
3. Thuiswerkmogelijkheden 
 
Bron: Walters People Salary Survey 2024

Salaristrends binnen customer support

Het salaris voor customer support medewerkers is de afgelopen jaren gestegen vanwege de grote vraag naar deze professionals; het gemiddelde starterssalaris ligt momenteel rond de 2.500 euro. Bao-Han: ‘’Na één of twee jaar willen de meeste customer support professionals meer verdienen, maar dit kan niet altijd vanwege een gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Daarom zie je dat veel customer support professionals na twee jaar iets anders gaan doen. Customer support is namelijk een mooie opstap naar een salesfunctie, waar veel doorgroeimogelijkheden zijn’’.

Bao-Han verwacht dat de salarissen voor customer support medewerkers dit jaar minimaal zullen stijgen. ‘’Veel organisaties zijn van mening dat het maximale salaris dat zij willen bieden aan hun customer support medewerkers, bijna bereikt is’’. Ondanks het feit dat de salarissen minder snel stijgen, zijn de vooruitzichten voor customer support professionals gunstig. ‘’Zij hebben de banen nog steeds voor het uitkiezen, dus hoeven voorlopig niet te vrezen voor een lager salaris'’. 

Meer informatie

Behoefte aan persoonlijk advies over het aannemen van customer support professionals? Of wil je meer weten over het inrichten van een customer support afdeling? Neem dan contact op met Bao-Han Nguyen via bao-han.nguyen@walterspeople.nl of via +31 (0)20 7969 040.

Nieuwe vacatures

Carrière advies

»

Bij ons werken

»