Een Toscaanse tuin, een yogaruimte en een plek waar je al fietsend op een hometrainer kunt bellen. Op het Nederlandse hoofdkantoor van Walters People halen ze alles uit de kast om het werknemers naar de zin te maken. Dat doet het recruitmentbedrijf niet zomaar. Het wil talenten verleiden op de krappe arbeidsmarkt. Onderstaand stuk verscheen op 6 mei 2023 in de Telegraaf. Lees het volledige artikel in De Telegraaf

Het is voor iedereen nog even wennen op het net geopende kantoor van Robert Walters en Walters People op de Zuidas. ,,Mensen durven zich nog niet zo goed terug te trekken in de Toscaanse tuin”, lacht directeur Jose Bokhorst. ,,Het voelt misschien een beetje als spijbelen voor onze high performers, dat je daar zichtbaar voor iedereen zit te relaxen.”

Scan

Verleidelijk is het wel, met het gekwetter van vogeltjes op de achtergrond en de heerlijke geur die er hangt. In het hoofdkantoor van Robert Walters, ontwikkeld in samenwerking met Hoogerwerf Projectinrichting, wordt overal met kleuren, geuren en geluiden gespeeld. Met het doel werknemers en bezoekers - zonder dat ze daar erg in hebben - te activeren of juist te ontspannen. Hoe dat het beste kan, is van tevoren door neurowetenschappers samen met de Universiteit van Amsterdam onderzocht. Niet alleen ondervroegen zij werknemers en externe testpersonen uitgebreid over hun behoeftes, ze legden een aantal van hen daarna in een functionele mri scan. Tijdens die scan kregen ze verschillende moodboards en kantoorinrichtingen te zien. De emoties die deze opriepen werden vervolgens gemeten.

Verloop

,,We willen als bedrijf een community bouwen”, zegt Bokhorst. Maar ze wil méér. ,,Ik hoop dat deze investering oplevert dat getalenteerde mensen hier graag willen werken. Dat ze drie of nog liever vier dagen naar kantoor komen, het moet hier leuker zijn thuis.” Verder hoopt ze dat werknemers langer blijven omdat er van alles voor hen georganiseerd wordt. ,,Zeker onder jongeren is het verloop groot. Niet alleen hier, dat zie je op de hele arbeidsmarkt.”

’Verbinding maken’, dat is de toverformule. Hoeveel dat mag kosten, wil niemand zeggen. ,,Maar als je zoveel investeert, wil je natuurlijk wel het idee hebben dat het wat oplevert”, geeft Bokhorst toe. ,,Daarom gaan we ook meten wat het effect is. We zullen kijken naar onze eigen recruitmentkosten en naar het personeelsverloop. We gaan hier in de toekomst serieus het werkgeluk meten. Maar een ding weet ik nu al: alles wat onze mensen posten op Instagram over hun nieuwe werkplek is onbetaalbaar.”

Lees het volledige artikel in de online Telegraaf (paywall).

Meer informatie

Lees meer over het nieuwe 'neurokantoor' van Walters People Amsterdam, het eerste commerciële gebouw ter wereld dat is ingericht op basis van neurowetenschap. 

Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen via 020 644 4655 of netherlands@walterspeople.nl. Zie jij jezelf al op ons kantoor werken? Lees meer over werken bij Walters People.  

Refer a friend 

»