Bao-Han Nguyen is recruitment consultant en richt zich op de werving van supply chain professionals. Ze heeft de arbeidsmarkt het afgelopen jaar snel zien ontwikkelen tot een sterk kandidaatgedreven markt. ‘Hiring managers moeten meegaan met de marktontwikkelingen, anders vissen ze achter het net.’

Bao-Han Nguyen

Wat was het meest opvallende dat je de afgelopen tijd gezien hebt binnen supply chain?

‘Het valt mij op hoe snel we overgegaan zijn naar een sterk kandidaatgedreven markt. Vorig jaar waren vraag en aanbod nog redelijk in balans. Nu hebben supply chain professionals die op zoek zijn naar een nieuwe baan vaak vier sollicitatieprocessen tegelijk lopen.

Er zijn meer vacatures door het grote aantal bedrijven dat naar Nederland is gekomen als gevolg van de Brexit; inmiddels meer dan honderd bedrijven. Er zijn ook veel organisaties die in een korte periode flink aan het groeien zijn. Door het grote aantal vacatures zijn supply chain professionals minder onzeker om op zoek te gaan naar een nieuwe baan, waardoor er meer beweging op de markt ontstaat.

Ik zie dat organisaties steeds vaker kijken naar hbo-starters voor het invullen van  vacatures waar zij vroeger een hbo-er met twee jaar werkervaring voor zochten. Anderen richten zich op mbo-ers met meer werkervaring voor het invullen van functies op hbo-niveau, zoals logistiek coördinator en inkoper.’

Voor welke functies is het vinden van nieuwe medewerkers het moeilijkst?

‘Duits sprekende customer service medewerkers zijn al langere tijd heel schaars. Dit jaar zagen we ook aan Frans sprekende kandidaten schaarste ontstaan, voor functies in customer service, order management en sales support.

Buiten kennis van vreemde talen is ook SAP-ervaring een schaars goed onder kandidaten. Voorheen was het voor veel vacatures een pré om SAP-kennis te hebben, nu is het vaker een vereiste omdat organisaties op dit gebied zelf een ontwikkeling hebben doorgemaakt. Vooral een kandidaat met SAP-ervaring die ook nog bijvoorbeeld Duits of Frans spreekt is zoeken naar een speld in een hooiberg. Wij geven inmiddels zelf SAP-trainingen aan sollicitanten via de Walters People Academy.’

Welk advies wil je hiring managers geven?

‘Ga mee in de marktontwikkelingen. Als je blijft vasthouden aan een salaris dat niet langer marktconform is, of je sollicitatieproces niet versnelt, vis je achter het net. Als het al lukt om op die manier iemand aan te nemen, is de kans groot dat diegene binnen een jaar weer vertrekt.  

Zorg dat je niet langer dan twee weken doet tussen het eerste sollicitatiegesprek en het aanbieden van een contract. Biedt ook doorgroeimogelijkheden, voor starters is dit vaak nog belangrijker dan salaris. Zij willen het vooruitzicht hebben om een verticale stap te kunnen maken, concreet toe kunnen werken naar een zwaardere functietitel. En natuurlijk een aantrekkelijke werkomgeving en een team waar ze zich prettig in voelen.’

Hoe ontwikkelen de salarissen zich? 

‘De salarissen zijn het afgelopen jaar gestegen en ik verwacht dat deze trend doorzet. Twee jaar geleden verdiende een startende customer service medewerker rond de 2300 euro. Zelfs als je nu iemand vindt die voor dit salaris wil starten, dan kun je ervan uitgaan dat diegene binnen drie maanden vertrekt omdat hij een beter aanbod krijgt. Het starterssalaris voor een allround Nederlandstalige customer service functie is nu rond de 2500 euro. Kandidaten die vloeiend Duits of Frans spreken verdienden twee jaar geleden 2700 euro, en inmiddels is het salaris voor deze groep professionals gestegen naar 3000 euro.’

Meer informatie

Wil je meer weten over arbeidsmarktontwikkelingen en salarissen in supply chain? Vraag dan de Walters People Salary Survey 2020 aan.

WP_Website_vFA

Webinars

»
WP_Website_vFA

Vacature uploaden

»

Salary survey 

»