Secretaresse is trots op volhardendheid

Tytuł obrazka

Ze zijn dag in dag uit onze steun en toeverlaat, en deze week worden ze in het zonnetje gezet. In het kader van Secretaressedag onderzochten wij wat secretaresses, personal assistants, office managers en receptionisten leuk vinden aan hun baan, wat hen succesvol maakt en hoe zij het liefst bedankt worden voor hun harde werken. 

 

 


Eigenschappen voor succes

Secretariële medewerkers zorgen er samen voor dat de zaken soepel verlopen binnen een organisatie, maar het takenpakket van een personal assistant is essentieel anders dan dat van een office manager. Gevraagd naar de persoonlijke eigenschap die hen succesvol maakt heeft iedere groep secretariële professionals dan ook een verschillend antwoord.

Secretaresses geven aan nooit op te geven en door te gaan tot het werk af is. Personal assistants zeggen het meest te hebben aan hun uitstekende organisatorische vaardigheden zoals het goed kunnen plannen, prioriteiten stellen en multitasken. Office managers en receptionistes zijn vooral trots op hun hoge mate van servicegerichtheid. Zij weten al hoe ze jou kunnen helpen voordat je hen iets vraagt.

 

Afwisseling is favoriet

We zijn enorm blij dat we altijd op ze kunnen bouwen, maar wat vinden secretariële werknemers zelf leuk aan hun werk? De grote verscheidenheid van taken wordt gezien als aantrekkelijkste aspect; 93% van de respondenten geeft aan hier plezier uit te halen. Op de tweede plaats staat het contact met veel verschillende mensen, wat 91% leuk vindt. Het andere mensen gemakkelijker maken om hun werk goed te doen wordt door 86% als prettig ervaren.

Hoewel de afwisseling tussen veel verschillende werkzaamheden dus als zeer positief ervaren wordt, zit niet iedereen te wachten op de onvoorspelbaarheid die het vak met zich meebrengt. 69% van de secretariële medewerkers geeft aan dit een leuk onderdeel van het werk te vinden. De uitdaging om deadlines te halen scoort iets hoger met 72%.

 

Waardering werpt zijn vruchten af

Werknemers in secretariële functies zijn redelijk tevreden over de waardering die zij krijgen van hun collega’s en managers. 10% krijgt altijd voldoende waardering en 56% voelt zich meestal gewaardeerd. Aan de andere kant ontvangt 32% slechts eens in de zoveel tijd een schouderklopje. Office managers voelen zich het minst gewaardeerd; 45% geeft aan dat zij soms bedankt worden voor hun werk. 

Waardering tonen kan op veel verschillende manieren. Hoe willen secretariële medewerkers zelf het liefst bedankt worden? Het aanbieden van extra training of opleidingsmogelijkheden vallen het meest in de smaak: 59% vindt dit een prettige blijk van waardering. Een gesproken of geschreven bedankje doet het met 55% ook erg goed, maar alleen als het één op één is. Over een eervolle vermelding als werknemer van de maand in een nieuwsbrief of op de website zijn de meningen namelijk verdeeld. 23% kan dit waarderen, maar daartegenover geeft 24% van de werknemers aan dit helemaal niet prettig te vinden.

Waardering zorgt er bij 66% van de secretariële medewerkers voor dat zij met meer plezier naar kantoor gaan. Ook voor de werkgever zelf werpt het geven van waardering zijn vruchten af. 35% van de respondenten geeft aan meer verantwoordelijkheden op zich te nemen als zij zich gewaardeerd voelen, 24% is meer bereid om teamleden te helpen en 20% vindt het minder erg om over te werken.

 

Over het onderzoek

Voor de Walters People Secretary Survey ondervroegen wij 133 secretariële professionals in Nederland. Van hen is 41% team- of afdelingssecretaresse, 32% personal assistant, 23% office manager en 4% receptionist. 

Salary Survey 

Read more »