Maarten van Hoof werft IT support professionals zoals helpdeskmedewerkers, applicatiebeheerders en systeembeheerders. Hij vertelt dat er het afgelopen jaar veel schaarste heerste op de IT markt, waardoor de salarissen toenamen. ‘Vooral ervaren systeembeheerders zijn erg moeilijk te vinden.’

Wat is de meest opvallende ontwikkeling op de arbeidsmarkt voor IT professionals?

‘Goede IT’ers zijn nog moeilijker te vinden dan vorig jaar. Er wordt enorm aan mensen getrokken, en dan vooral aan communicatief sterke IT professionals. Vooral het aantal vacatures voor helpdeskmedewerkers stijgt snel. Organisaties hebben gemiddeld één helpdeskmedewerker per tachtig medewerkers in dienst. Nu al hun afdelingen sterk gegroeid zijn realiseren ze zich dat de huidige helpdesk medewerkers het volume niet meer aankunnen.

Naast de echte IT vacatures zie ik ook steeds meer vraag naar professionals met een breder profiel en affiniteit met IT. Zij gaan aan de slag in functies als configuratiespecialist of operations engineer in grote projecten.’

Welke mensen zijn het moeilijkst te vinden?

‘Dat zijn de ervaren systeembeheerders. Organisaties zijn over het algemeen veeleisend bij het aannemen van systeembeheerders, omdat deze mensen een verouderde infrastructuur moeten vernieuwen, projecten moeten kunnen leiden en ook goed moeten liggen binnen de organisatie om slagkracht te hebben. Ik merk vaak dat hiring managers nog te afwachtend zijn bij het maken van een keuze. Hoewel binnen andere vakgebieden het motto ‘bij twijfel niet doen’ goed werkt, is het bij IT anders. Als je een prettig gesprek hebt gehad en het voelt goed, zou ik de knoop direct doorhakken. Vacatures staan nu vaak meer dan een half jaar open, dan maak je ook geen vorderingen.’

Wat zijn de belangrijkste skills voor IT support professionals?

‘Voor IT support functies zijn soft skills vaak belangrijker dan hard skills. Binnen IT support functies ben je heel veel bezig met de gebruikers. Gerust kunnen stellen, duidelijke verwachtingen scheppen, afspraken nakomen, dat zijn in deze baan de belangrijkste skills. Support medewerkers moeten zich realiseren dat elk moment dat medewerkers niet effectief kunnen werken geld kost. Dat betekent dat je snel moet handelen en continu de afweging moet maken welk probleem als eerste verholpen moet worden. Het betekent ook dat je dagelijks met gefrustreerde mensen te maken hebt – iets waar je tegen moet kunnen.’

Wat is je advies aan hiring managers?

‘Bied doorgroeimogelijkheden! Microsoft certificeringen zijn zeer gewild, omdat IT’ers die niet kunnen behalen via hun opleiding, maar wel van grote toegevoegde waarde voor hun cv zijn. Netwerkcertificeringen zoals Cisco zijn ook populair. Juniors vinden het daarnaast belangrijk om een mentor in hun team te hebben waar ze van kunnen leren.

IT support medewerkers zijn geen solisten, zoals veel developers, dus een fijne werkcultuur en leuke collega’s vinden ze ook belangrijk. Ten slotte willen ze net als andere professionals impact maken en het resultaat van hun werk terugzien. Functies met een leuk verhaal hebben ook een streepje voor. Veel professionals die ik spreek zijn bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in een baan als IT analist bij een bank, maar zouden direct ja zeggen op een functie als ethisch hacker bij diezelfde bank.’

Naar welke ontwikkeling ben je zelf nieuwsgierig?

‘Ik ben benieuwd naar het effect van de cloud op de vraag naar IT’ers. Steeds meer organisaties stappen over naar de cloud, waardoor systeembeheerders langzaam vervangen worden door cloud engineers. Het is daarom belangrijk dat je je systeembeheerders de kans geeft om zich bij te scholen, zodat ze niet bang hoeven te zijn overbodig te worden.’

Wat gebeurt er met de salarissen voor IT support medewerkers?

‘Een mbo-starter verdiende een paar jaar geleden nog 1800 euro. Inmiddels is dat minimaal 2000 euro. Startsalarissen voor IT’ers op hbo niveau, zoals applicatiebeheerders, functioneel beheerders en data analisten, zijn nog meer gestegen. Het salarisniveau voor deze functies lag begin 2019 nog op 2500 euro. Nu spreek ik al veel IT’ers die gestart zijn op een salaris van 2700 euro en dat lijkt de nieuwe norm te worden. Binnen  een jaar of twee verdienen deze mensen rond de 3500 euro, omdat zij vaak meerdere keren per jaar een salarisverhoging krijgen.’

Meer informatie

Wil je meer weten over arbeidsmarktontwikkelingen? Vraag dan de Walters People Salary Survey 2020 aan.

Lees ook ons artikel over onmisbare cursussen voor IT professionals.