De vraag naar customer support medewerkers loopt al jaren op, en economische onzekerheid zal hier geen verandering in brengen. Bao-Han Nguyen, recruitment consultant customer support, deelt enkele kerncijfers en verwachtingen over de arbeidsmarkt voor customer support professionals in 2023.

Wervingsbehoeftes binnen customer support 

De vraag naar Nederlands sprekende klantenservicemedewerkers is al jaren groot. Bao-Han: 'Je hebt in deze functie continu contact met mensen die in de meeste gevallen Nederlands als moedertaal hebben, en ook in het Nederlands een gesprek met je willen voeren'. 

Het tekort aan deze Nederlands sprekende kandidaten is tijdens de coronapandemie flink toegenomen. 'Expats verlieten massaal het land. Nederlandse customer support medewerkers namen hun banen over, waardoor Nederlands de voertaal werd op de meeste klantenserviceafdelingen. Nu bedrijven ook weer uit de internationale kandidatenpoule kunnen vissen, vinden ze het toch lastig om weer terug te switchen naar het Engels', aldus Bao-Han. 

Beheersing van de Engelse taal blijft wel belangrijk, ziet Bao-Han, ook voor Nederlandstalige customer service afdelingen. 'Er bellen genoeg mensen naar klantenserviceafdelingen die gebrekkig Nederlands spreken. Ook deze groep moet je goed  te woord kunnen staan'. 

Top 3 meest gevraagde customer support professionals in 2023: 

1. Medewerker klantenservice
2. Hoofd klantenservice
3. Administratief medewerker verkoop

Bron: Jobfeed.nl

Top 3 meest gevraagde skills bij customer support professionals in 2023:

1. Extraversie
2. Beheersing van meerdere talen
3. Systeemkennis

Bron: LinkedIn Talent Insights

Wat waarderen customer support professionals in 2023 het meest in hun werkgever?

1. Doorgroeimogelijkheden
2. Een goed salaris
3. Thuiswerkmogelijkheden

Bron: Walters People Salary Survey 2023

Salaristrends binnen customer support

Het salaris voor customer support medewerkers is de afgelopen jaren gestegen vanwege de grote vraag naar deze professionals; het gemiddelde starterssalaris ligt momenteel rond de 2.500 euro. Bao-Han: 'Na één of twee jaar willen de meeste customer support professionals meer verdienen, maar dit kan niet altijd vanwege een gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Daarom zie je dat veel customer support professionals na twee jaar iets anders gaan doen. Customer support is namelijk een mooie opstap naar een salesfunctie, waar veel doorgroeimogelijkheden zijn'.

Bao-Han verwacht dat de salarissen voor customer support medewerkers blijven stijgen, maar met mate. 'Werkgevers die tegen elkaar opbieden om een nieuwe medewerker binnen te halen, zie je steeds minder vaak. Maar ongeacht deze lichte stagnering, zijn de vooruitzichten voor customer support professionals gunstig'.

Meer informatie

Bekijk ons recruitmentadvies voor meer informatie over de arbeidsmarkt. Wil je graag advies over customer support? Neem direct contact op met Bao-Han Nguyen via bao-han.nguyen@walterspeople.nl of via +31 (0)20 7969 040.