Social media bij solliciteren vooral gebruikt om informatie over werkgever in te winnen

Tytuł obrazka

Datum publicatie: 24 november 2014


Traditionele methodes zoals job boards en recruitmentorganisaties zijn nog steeds de populairste middelen die Nederlandse werkzoekenden inzetten wanneer zij zoeken naar een nieuwe baan. Slechts 9% noemt social media als het belangrijkste kanaal, en 15% heeft weleens een baan gevonden via social media.



Deze bevindingen staan in sterk contrast met de manier waarop kandidaten informatie inwinnen over potentiele werkgevers: 73% geeft aan dat ze social media gebruiken om meer te weten te komen over een organisatie waar ze een vacature hebben gezien.

Dit zijn de belangrijkste resultaten van een onderzoek onder 654 professionals, uitgevoerd door gespecialiseerde uitzendorganisatie Walters People.

Social media vooral inzetten voor employer branding

Hoewel deze bevindingen impliceren dat werkgevers zich het beste tot de traditionele kanalen kunnen wenden om nieuwe werknemers te vinden, vormen sociale netwerken toch een belangrijk instrument in het recruitmentproces.

 “Kandidaten vinden de drempel vaak hoog om via social media contact te leggen met een werkgever, omdat het niet duidelijk is wie je precies aanspreekt en omdat er bovendien vaak geen respons komt”, aldus Jose Bokhorst, Associate Director van Walters People. “Maar uit ons onderzoek blijkt dat kandidaten social media veelvuldig gebruiken om informatie in te winnen over de bedrijfscultuur en strategie van een bedrijf. Dit maakt de netwerken bij uitstek geschikt om je employer brand te communiceren en de beste kandidaten enthousiast te maken over je organisatie.”

Belang van social media voor kandidaten

Werkzoekenden zijn zich bewust van de mogelijkheid dat werkgevers onderzoek doen naar hun social mediaprofielen als onderdeel van een selectieprocedure. 84% van de respondenten houdt er rekening mee dat werkgevers kunnen meekijken op hun profielen, en 74% heeft hier ook geen problemen mee.

De resultaten maken echter ook duidelijk dat kandidaten zaken en privé liever gescheiden houden op social media. Waar de meeste professionals op een zakelijk netwerk als LinkedIn wel connectie met collega’s maken, doet slechts 23% dit ook op meer persoonlijke netwerken zoals Facebook.

 

Vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit bericht? Neem contact op met José Bokhorst, Associate Director Walters People, via +31 (0) 20 796 90 40 of e-mail.

 

Recruitment advies 

Read more »