Of je nou een sociale vlinder bent of niet, maandenlang thuiswerken heeft een grote impact op je sociale leven. Velen van ons hebben hun collega’s al weken of zelfs maanden niet gezien. Uit onderzoek van Walters People blijkt dat 71% van de werknemers het contact met collega’s mist. Het kan best lastig zijn om op afstand het contact met je collega’s levend te houden. Wij geven vijf tips.

Tip 1: Weg met email en chatberichten

Stop met het sturen van lange e-mails en het houden uitgebreide chatgesprekken. Het is veel leuker om je collega’s aan de telefoon te spreken of zelfs ‘face-to-face’ in een videogesprek. Zeker wanneer je iets moet uitleggen aan een collega is dit handig. Door telefoongesprekken en videocalls je standaard manieren van communiceren te maken, word je niet alleen efficiënter in je werk, maar kun je ook nog eens gezellig bijkletsen met je collega’s.

Tip 2: Deel ook niet-werk gerelateerde zaken

Omdat je niet meer naast je collega’s op kantoor zit, kan het al snel gebeuren dat je het alleen nog over werk hebt als je elkaar spreekt. Het onderzoek wijst uit dat 33% van de werknemers het tijdens contact met collega’s alleen over werkgerelateerde zaken heeft. Maar het bespreken van je weekend of het delen van een grappig filmpje kan ook gewoon vanuit huis. Plan bijvoorbeeld een dagelijks koffieautomaat momentje in om het even over niet-werk gerelateerde dingen te hebben.

Tip 3: Neem actief deel aan vergaderingen

Ook extraverte mensen kunnen vroeg of laat eenzaam worden. Zet je jezelf meestal op mute tijdens een team meeting of hou je je camera uit? Zorg er dan eens voor dat je het woord neemt tijdens een vergadering en hou je camera aan. Stimuleer je collega’s om hetzelfde te doen. Zo simuleer je de normale kantoorsituatie en zal je je een stuk closer voelen tot je collega’s.

Tip 4: Geniet van de rust en de stilte

Wanneer je langere tijd thuiswerkt, krijg je ongetwijfeld te maken met een vorm van eenzaamheid. Werk je alleen thuis en vind je de stilte oorverdovend? Zet dan wat ontspannende achtergrondmuziek op of zet zachtjes de tv aan. Je kunt op YouTube zelfs complete afspeellijsten vinden met kantoorgeluiden. Zo lijkt het net alsof je écht op kantoor bent.  

Tip 5: Wees proactief

We zijn sociale wezens en het is heel normaal om de sociale interactie op kantoor te missen tijdens het thuiswerken. Wees proactief en benader je collega’s zelf. Maak een groep aan op het intranet om collega’s aan het praten te krijgen of organiseer een virtuele quiz. Dit soort kleine initiatieven kunnen een groot verschil maken op een moment dat veel mensen zich geïsoleerd voelen. Tip: met Zoom kun je tot wel 100 collega’s uitnodigen voor de vrijdagmiddagborrel. Tikkeltje chaotisch, maar wel heel gezellig.

Meer informatie

Lees ook onze tips over hoe je het thuiswerken de komende weken leuk houdt. Voor meer informatie kun je ons altijd bereiken via netherlands@walterspeople.nl of tel. 020 7969 040.

Carrière advies

»

Bij ons werken

»