Vijf tips waarmee je stress op de werkvloer verlaagt

Women-in-a-meeting

Lange dagen, strakke deadlines en hoge verwachtingen: we ervaren allemaal wel eens stress op de werkvloer. Lichte stress kan ervoor zorgen dat je net iets beter presteert dan normaal. Je voelt je energieker en kunt je daardoor beter focussen op je werk. Constante stress werkt echter averechts. Wie zich de hele dag door gestrest voelt zal ongelukkig worden en minder productief zijn, wat resulteert in nog meer stress. Deze vijf tips helpen jou om je stressniveau onder controle te houden. 

 

 

1. Stel prioriteiten

Met uitdagende deadlines en snel veranderende prioriteiten is het belangrijk om te definiëren wat nu echt belangrijk is en waarom. Als je aan het begin van een nieuwe week of dag vaststelt welke taken prioriteit hebben, helpt dit je met het organiseren van je werkdag. Voer eerst de taken met hoge prioriteit uit. Stel werkzaamheden waar je tegenop ziet niet uit, maar probeer ze juist zo snel mogelijk te doen. Dan hoef je er de rest van de dag niet meer tegenop te kijken. Zorg er daarnaast voor dat je bureau opgeruimd is. Hoewel dit simpel klinkt, kan het een groot verschil maken voor de rust die je ervaart in je hoofd. 

2. Durf nee te zeggen

Stress op de werkvloer wordt meestal veroorzaakt door een hoge werkdruk. Natuurlijk wil je goed presteren, maar probeer de verwachtingen van de mensen om je heen te managen en neem niet meer hooi op je vork dan je aan kunt. Als je te veel taken op je neemt, kan dit een verlammend gevoel geven, waardoor je nergens meer aan toe komt. Verlaag je stressniveau door simpelweg nee te zeggen op vragen of taken die geen prioriteit hebben. Zet ze op je to-do list, maar onthoud dat je niet alles direct hoeft te doen.

3. Specificeer je taakomschrijving

Het kan behoorlijk stressvol zijn als je niet precies weet wat er van je verwacht wordt. Als dit bij jou het geval is, vraag je leidinggevende dan om een up-to-date omschrijving van jouw taken en verantwoordelijkheden. Het geeft rust als je jouw taken zwart op wit hebt staan.

Bovendien kun je het aankaarten wanneer je meer taken vervult dan eigenlijk afgesproken was. Als je meer doet dan er van je verwacht wordt, is het fijn om hier erkenning voor te krijgen.  

4. Wees sociaal

Soms kan een stressgevoel simpelweg verminderd worden door er met een collega over te praten, en tips en ervaringen te delen. Misschien is je collega juist op zoek naar meer uitdaging, en staat hij te springen om een paar taken van je over te nemen. Ook als dit niet het geval is, kan het fijn zijn om je gevoel met een ander te delen. Blijf niet alleen communiceren met je collega’s, maar maak ook genoeg tijd vrij voor vrienden en familie. Om alle drukte rondom je baan even te vergeten, is het belangrijk om je regelmatig even helemaal af te sluiten van het werk. 

5. Neem pauze en blijf bewegen

Even weglopen van een stressvolle situatie kan wonderen doen. Na een korte pauze kun je de situatie weer vanuit een nieuw perspectief bekijken. Zorg ervoor dat je een paar keer per dag opstaat van je bureau om even een rondje te lopen of een frisse neus te halen. Dit kan je net dat beetje extra energie geven dat je nodig hebt om je te kunnen concentreren en succesvol de dag door te komen. Bovendien komt er tijdens het bewegen endorfine vrij in je lichaam, waardoor je geluksgevoel vergroot wordt. Verwaarloos je lichaam niet, maar doe je best om gedurende je werkdag te blijven bewegen. 

Meer informatie

Wil je meer lezen over hoe jij het meeste haalt uit je carrière? Lees dan onze artikelen met carrière advies

Carrière advies  

Read more »

Refer a friend 

Read more »

Salary Survey 

Read more »

Walters People Academy 

Read more »

WERKEN BIJ WALTERS PEOPLE 

Read more »