Melissa Rutjes, Senior Manager van de divisie Business Support bij Walters People, heeft dagelijks te maken met internationals die in Nederland wonen en werken. Melissa is geïnterviewd door het tijdschrift Management Support, het vakblad voor secretaresses en management assistenten. Ze vertelt waarom internationals graag in Nederland aan de slag gaan, en waarom organisaties internationaal talent met open armen ontvangen. Eén van onze internationale kandidaten, Ritika Mehra, deelt met ons hoe zij Nederland ervaart.

"Geef mij maar Amsterdam,” dat geldt niet alleen voor Johnny Jordaan, maar ook voor steeds meer buitenlandse werknemers. Niet alleen is er werk genoeg, maar internationals wonen ook graag in de stad met grachten: een internationale metropool waar altijd iets te doen is, maar die toch klein genoeg is om behapbaar te zijn.

Nederland is door zijn centrale ligging en gunstige belastingklimaat een aantrekkelijke vestigingsplaats voor internationale organisaties. Het aantal buitenlandse werknemers in Amsterdam en de randstad is dan ook flink gestegen. De gemeente Amsterdam meldde begin dit jaar dat zich in 2016 een recordaantal buitenlandse bedrijven (157) in Amsterdam vestigde. Dat leverde ruim 3.300 nieuwe banen op. Recruitmentorganisatie Walters People schrijft in de Salary Survey 2017 dat 44 procent van de Nederlandse bedrijven de afgelopen vijf jaar het aantal internationale werknemers in hun personeelsbestand zag groeien. In 2017 verwacht 37 procent een nóg verdergaande internationalisering. Maar hoe vinden die international werknemers en werkgevers elkaar? Bijvoorbeeld via een recruitmentorganisatie als Walters People. Melissa Rutjes, Senior Manager Business Support bij het bedrijf, bemiddelt voor functies in onder andere management support en customer service. Haar afdeling heeft veel met internationale werknemers te maken. Melissa: “Niet alleen internationale hoofdkantoren vestigen zich in Nederland, maar bedrijven openen hier ook servicecenters. Daarvoor zoeken ze werknemers die een bepaalde taal vloeiend spreken, het liefst native speakers. Bijvoorbeeld Franse customer service medewerkers die klanten uit hun eigen land te woord moeten staan. Meertaligheid is dus van belang in een international omgeving. Nederlands spreken is niet nodig, vloeiend Engels wel. Dat is de voertaal, ook voor de sollicitatiegesprekken.”

Om welke functies gaat het zoal?

“Van office assistant tot executive support of sales assistant. Functietitels worden trouwens steeds diffuser, dat komt omdat er veel verschillen zijn tussen alle afdelingen en bedrijven.”

Voor wat voor soort bedrijven bemiddelen jullie?

“Voor alles wat serviceverlenend en salesgedreven is, eigenlijk. Denk aan advocatenkantoren, FMCG organisaties, grote IT-concerns of het bankwezen.”

Waarom kiezen internationals voor Nederland?

“De werkgelegenheid is hier beter dan bijvoorbeeld in Spanje of Italië. Bovendien spreekt bijna iedereen hier Engels, zeker in de randstad. Dat is echt anders dan in Frankrijk bijvoorbeeld. En natuurlijk kan de 30% regeling ook meespelen: als internationale werknemer in Nederland is 30% van je inkomen vrijgesteld van belasting.”

Wat waarderen ze aan Amsterdam?

“Dat er altijd veel te doen is. In Frankrijk heb je bijvoorbeeld nauwelijks festivals. Hier is het elk weekend wel raak. Ook fietsende Amsterdammers maken indruk, die rijden al bellend mét paraplu en de hond voorop in de fietskrat over straat. Verder heeft Amsterdam een grote expat-community, waardoor het makkelijk is om mensen te ontmoeten. Ook is alles goed bereikbaar, zeker in vergelijking met wereldsteden als Londen en Parijs.”

Waar moeten ze aan wennen?

“Dat we zo vroeg eten. En ook aan de korte lunch die alleen uit een broodje kaas bestaat. In Frankrijk duurt de lunch gemakkelijk anderhalf uur. Aan de andere kant hebben wij een wat vrijere werkcultuur, mensen gaan vaak even de deur uit voor koffie of zo, dat is in Frankrijk not done.”

Waarom kiezen internationals voor een bemiddelingsbureau als Walters People?

“Vaak omdat ze niet weten hoe het er hier aan toegaat. Het cv is in Nederland bijvoorbeeld heel anders dan dat in Engeland. Hier hoeven we niet te weten dat iemand vier kinderen heeft waarvan de oudste studeert. Dat soort privégegevens vermelden we niet in Nederland. Wij nemen dan het cv door en passen het aan. Wij weten waar recruiters op aanslaan en zorgen dat de juiste omschrijving van de werkervaring in het cv staat. Ook spreken we elke kandidaat minstens een uur persoonlijk op kantoor. Daarna nemen we een taaltest af en als het nodig is krijgt de kandidaat een opfriscursus. Daarmee is het nog niet afgelopen: kandidaten kunnen via ons e-learning platform allerlei cursussen volgen, zodat ze zich blijven ontwikkelen.”

INTERNATIONAL AAN HET WOORD

Ritika Mehra

Ritika Mehra (30), projectmanager bij een grote bank, voelt zich als een vis in het water in Nederland. “Bij mijn huidige werkgever – waar ik via Walters People terechtkwam – vroegen ze: wat is je achtergrond? Ik zei dat ik Indiase ouders had, maar dat bedoelden ze niet. Ze bedoelden mijn professionele achtergrond. Dat vond ik heel verfrissend. Ik heb altijd op internationale scholen gezeten en daar deed je afkomst er ook niet toe, dus ik voelde me meteen thuis.”

Ritika studeerde in Engeland en wilde daar ook het liefst blijven, maar daar stak de bankencrisis een stokje voor. Ze kwam naar Nederland, waar haar ouders woonden, en probeerde hier een baan te vinden. “Maar dat was niet gemakkelijk, bedrijven namen toen nauwelijks mensen aan. Gelukkig trekt de arbeidsmarkt nu weer aan.”

Voertaal

Ritika communiceert het liefst in het Engels, maar ze spreekt ook Nederlands. “Mijn directe collega’s bij de bank zijn allemaal Nederlands en willen graag Nederlands spreken, dus dat doe ik dan. Maar als we meetings hebben is de voertaal Engels, omdat ik me daarin preciezer kan uitdrukken. Daarin komen ze mij tegemoet, dat vind ik heel prettig.”

Vrienden

Wat iets lastiger gaat, is Nederlandse vrienden maken. “Ik heb vrienden die ik nog ken van de internationale school en ik heb Indiase vrienden via de stichting die ik heb opgericht (die Indiase expat-vrouwen helpt om hier te integreren, red). Nederlanders van mijn leeftijd hebben vaak al een hechte vriendenclub voor het leven, en het is moeilijk om daar tussen te komen. En dan is er natuurlijk het verschijnsel ‘agenda’, waardoor spontaan afspreken niet echt mogelijk is. Als ik vandaag naar een film wil, kan dat niet. Dan zeggen ze: ‘Over twee weken heb ik tijd’. Dat is typisch Nederlands en dat vinden buitenlanders vaak ingewikkeld.”

Overal thuis

Ritika heeft nog geen vastomlijnde plannen voor de toekomst. “Ik heb pas sinds december een contract, dus voorlopig zit ik hier en dat is prima. Doordat ik op verschillende plekken gewoond heb en internationaal georiënteerd ben is locatie nooit een probleem voor mij. Ik kan me overal thuis voelen.”

Dit artikel werd gepubliceerd in het vakblad Management Support, editie juni 2017. Bekijk een PDF van deze publicatie. 

Nieuwe vacatures

Carrière advies

»

Bij ons werken

»