De corona pandemie heeft de afgelopen maanden voor flink wat opschudding gezorgd op de arbeidsmarkt, die we terugzagen in de vorm van een acute vacaturestop. Nu we langzaam weer uit de lockdown komen, trekt het aantal vacatures snel aan. Het aantal HR-vacatures is in de eerste helft van dit jaar slechts 3% lager dan in de eerste helft van 2019 (bron: Jobfeed), dus er zijn zeker kansen voor HR-professionals. Nicole Linneman, recruitment specialist human resources, deelt haar inzichten over de ontwikkelingen.
Wat heb je de afgelopen maanden zien gebeuren op de arbeidsmarkt voor HR?
‘Op het moment dat de lockdown bekend werd gemaakt besloten de meeste bedrijven om alleen de vacatures voor de business critical functies open te laten staan. Vooral in de branches waar het effect van de lockdown snel te meten was, zoals bijvoorbeeld in de leisure sector, werden keuzes gemaakt die het onmiddellijke effect van de corona crisis moesten beperken. Openstaande vacatures werden daarom stopgezet, en bij in de zwaarst getroffen sectoren werd ook besloten om tijdelijke contracten waar mogelijk stop te zetten.’
Wat was het effect van corona op de HR-afdeling?
‘HR heeft het de afgelopen maanden ontzettend druk gehad. Op operationeel niveau kwamen er plotseling veel meer vragen van werknemers. Zij vragen zich hoe het nu zit met vakantiedagen, wat ze moeten doen als hun kinderen ziek zijn of als zij zelf symptomen van het virus hebben. Ook de terugkeer naar kantoor roept veel vragen op. Zoals: ‘ben ik verplicht om naar kantoor te komen?’ en ‘ik moet met de trein reizen maar dat vind ik eng, wat nu?’ Dit soort vragen worden normaal gesproken opgepakt door de HR-assistent. Maar omdat het zo’n uitzonderlijke situatie betreft moet er op strategisch niveau ook veel worden uitgezocht en aangepast. Denk bijvoorbeeld aan het beleid voor thuiswerken, vakantiedagen en vergoedingen.‘
Waar hebben bedrijven nu behoefte aan op het gebied van HR?
‘Nu het stof weer wat neergedaald neemt de vraag naar HR-professionals weer toe. Men ziet in dat er meer assistentie nodig is om orde op zaken te stellen. Bedrijven zullen HR-assistenten nodig hebben die goed op de hoogte zijn van de lopende contracten. De afgelopen tijd heeft ook duidelijk gemaakt dat werknemers ontzettend belangrijk zijn voor het succes van een organisatie, en daarmee een persoonlijke behandeling en goede communicatie vanuit de HR-afdeling. De HR-assistent is bij de meeste bedrijven de aangewezen persoon om verjaardagen of dienstjaren bij te houden, zodat de werknemers af en toe in het zonnetje kunnen worden gezet als blijk van waardering.’
Welke tip geef jij aan HR-professionals die op zoek zijn naar een baan?
‘Ondanks dat het aantal vacatures weer aantrekt, krijgen werkgevers nog steeds veel reacties op elke vacature. Het is daarom belangrijk dat je opvalt. Kijk goed naar je cv. Sluiten je vaardigheden aan op de functie, en worden deze duidelijk uitgelegd in je cv? Een motivatiebrief is tegenwoordig vaak niet meer nodig, maar als jij wel de moeite neemt spring je al boven veel andere sollicitanten uit. Het voordeel is ook dat je in een motivatiebrief meer mogelijkheden hebt om aan te geven waarom ze juist jou moeten kiezen voor de baan.’
Meer informatie
Ben je op zoek naar een baan binnen HR? Bekijk onze junior HR en HR support vacatures. Wil je meer weten over de mogelijkheden die er op dit moment zijn op de arbeidsmarkt voor HR professionals? Neem contact op met Nicole Linneman via nicole.linneman@walterspeople.nl of tel. 020 7969 040.